Ortografia pe înțelesul școlarilor: ghid pentru elevii din învățământul primar

31.0 lei

Această lucrare este dimensionată pe două părți. Prima dintre ele, intitulată „Secretul ortogramelor”, dezvoltă o serie de deprinderi de scriere corectă a cuvintelor omofone, iar cea de‑a doua, „Caruselul cuvintelor buclucașe”, vizează anumite cuvinte cu un grad mai mare de dificultate în ceea ce privește scrierea și utilizarea lor corectă.
Fiecare temă ortografică este structurată pe mai multe paliere:
 explicațiile, care descriu științific fenomenul de limbă;
 exercițiile aplicative/fișele de lucru, care se adresează elevilor și pot fi efectuate de către aceștia independent în clasă sau acasă;
 testele de evaluare, care verifică nivelul formării deprinderilor de scriere ortografică.
În finalul lucrării sunt propuse exerciții de scriere prin utilizarea abrevierilor, avându‑se în vedere imperiozitatea folosirii acestora în clasele a III‑a și a IV‑a, când volumul informațiilor scrise crește prin raportare la timpul avut la dispoziție, pregătindu‑l astfel pe elev pentru etapa școlară viitoare.

Cod Produs: 978-606-8622-82-8 Categorii: ,

Descriere

Secretul ortogramelor și Caruselul cuvintelor buclucașe au fost reunite sub egida Adenium într-un excelent Ghid pentru elevii din învățământul primar.
Autoarele Genoveva Farcas, Daniela Palaga, Marcela Gorgan își asumă misiunea de face cunoscută Ortografia pe înțelesul copiilor.
Lucrarea de față încearcă să răspundă necesității de a forma la școlarii mici deprinderi de scriere corectă, propunând o varietate de situații ortografice, teme dezvoltate de curriculumul-nucleu, dar și extins, prefigurat de programele școlare în vigoare pentru învățământul primar. Sunt abordate numeroase cazuri ortografice de actualitate, conform prevederilor DOOM.

Cuprins

Cuprins Argument...........................................................................................................................................9 PARTEA ÎNTÂI Secretul ortogramelor S‑A/SA............................................................................................................................................13 Fișe de lucru.............................................................................................................................15 Test...........................................................................................................................................17 SAU/S‑AU......................................................................................................................................18 Fișe de lucru.............................................................................................................................20 Test...........................................................................................................................................22 IA/I‑A.............................................................................................................................................23 Fișe de lucru.............................................................................................................................26 Test...........................................................................................................................................28 IAU/I‑AU.......................................................................................................................................29 Fișe de lucru.............................................................................................................................32 Test...........................................................................................................................................34 NEAM/NE‑AM..............................................................................................................................35 Fișe de lucru.............................................................................................................................37 Test...........................................................................................................................................39 NEA/NE‑A.....................................................................................................................................40 Fișe de lucru.............................................................................................................................43 Test...........................................................................................................................................45 MAI/M‑AI......................................................................................................................................46 Fișe de lucru.............................................................................................................................49 Test...........................................................................................................................................51 LA/L‑A...........................................................................................................................................52 Fișe de lucru.............................................................................................................................55 Test...........................................................................................................................................57 MIA/MI‑A......................................................................................................................................58 MIE/MI‑E ŞI ȚIE/ȚI‑E................................................................................................................61 Fișă de lucru.............................................................................................................................64 VIE/VI‑E ŞI VII/VI‑I....................................................................................................................65 Fișă de lucru.............................................................................................................................67 SĂI/SĂ‑I.........................................................................................................................................68 CEAI/CE‑AI/CE AI......................................................................................................................70 Fișe de lucru.............................................................................................................................71 Test...........................................................................................................................................74 DEA/DE A/DE‑A...........................................................................................................................75 DEAL/DE AL/DE‑AL...................................................................................................................77 Fișe de lucru.............................................................................................................................78 Test...........................................................................................................................................80 COR/C‑OR....................................................................................................................................82 CAȘ/C‑AȘ......................................................................................................................................84 SAR/S‑AR......................................................................................................................................86 CAR/C‑AR.....................................................................................................................................88 VAR/V‑AR......................................................................................................................................90 Fișă de lucru.............................................................................................................................92 CAI/C‑AI/C‑A‑I............................................................................................................................94 MOI/M‑OI.....................................................................................................................................97 NAI/N‑AI.......................................................................................................................................99 NUL/NU‑L...................................................................................................................................101 Fișe de lucru...........................................................................................................................103 Test.........................................................................................................................................105 NUMI/NU‑MI..............................................................................................................................106 TEI/TE‑I......................................................................................................................................108 Fișă de lucru...........................................................................................................................110 AI/A‑I...........................................................................................................................................112 AL/A‑L.........................................................................................................................................114 Fișă de lucru...........................................................................................................................116 VA/V‑A.........................................................................................................................................118 Fișe de lucru...........................................................................................................................119 Test.........................................................................................................................................121 Teste finale...................................................................................................................................123 Cuvinte care se scriu întotdeauna cu liniuță de unire.............................................................130 ANEXE: Texte propuse pentru transcrieri, dictări.................................................................133 Bibliografie...................................................................................................................................142 PARTEA A DOUA Caruselul cuvintelor buclucașe Capitolul 1 Scrierea cu â și î...........................................................................................................................145 Teste.......................................................................................................................................147 Litera x.........................................................................................................................................149 Teste.......................................................................................................................................150 Scrierea cu m înainte de p și b....................................................................................................152 Teste.......................................................................................................................................154 Cuvinte care conțin consoane duble..........................................................................................156 Teste.......................................................................................................................................158 Cuvinte care conțin vocale duble...............................................................................................160 Teste.......................................................................................................................................162 Scrierea cuvintelor care conțin grupurile oa și ua...................................................................164 Scrierea cuvintelor care conțin grupurile ia și ea....................................................................166 Scrierea cuvintelor care conțin grupul ie..................................................................................168 Teste.......................................................................................................................................170 Scrierea cuvintelor care conțin grupurile vocalice ioa, eoa, eau, iau.....................................172 Test.........................................................................................................................................173 Paronime......................................................................................................................................174 Capitolul 2 NICIUN/NICI UN.......................................................................................................................175 ALTĂDATĂ/ALTĂ DATĂ.........................................................................................................176 ODATĂ/O DATĂ........................................................................................................................178 DEODATĂ/DE O DATĂ............................................................................................................180 NICIODATĂ/NICI O DATĂ.....................................................................................................182 CÂTEODATĂ/CÂTE O DATĂ.................................................................................................184 Fișă de lucru...........................................................................................................................185 DEMULT/DE MULT..................................................................................................................186 DECÂT/DE CÂT........................................................................................................................188 Fișe de lucru...........................................................................................................................190 ALTFEL/ALT FEL.....................................................................................................................192 DEFEL/DE FEL ŞI DELOC/DE LOC......................................................................................194 Fișe de lucru...........................................................................................................................196 NUMAI/NU MAI ŞI NUMAIDECÂT/NUMAI DE CÂT.......................................................200 Fișe de lucru...........................................................................................................................202 ORICARE/ORICINE/OARECARE/OARECINE..................................................................204 Alte construcții cu ori sau oare..................................................................................................206 Fișe de lucru...........................................................................................................................208 BINEÎNȚELES/BINE ÎNȚELES..............................................................................................210 CUMINTE/CU MINTE..............................................................................................................211 AUGUST/AU GUST...................................................................................................................212 CUVÂNT/CU VÂNT..................................................................................................................213 SĂ NU UITĂM!..........................................................................................................................214 Capitolul 3 ABREVIERILE..........................................................................................................................219 Bibliografie...................................................................................................................................222

Informații suplimentare

Autor

Daniela Palaga, Genoveva Farcaș, Marcela Gorgan

Data apariției

09/2014

Format

200×260

Pagini

224

Public

învățători, profesori de limba română, elevi din clasele a III-a și a IV-a

Recenzii

Nu există încă recenzii.

Leave Comment
Fii primul care adaugi o recenzie la „Ortografia pe înțelesul școlarilor: ghid pentru elevii din învățământul primar”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ștergeTrimite